Cortizolul

Cortizolul este un hormon secretat de glandele suprarenale (organe situate deasupra rinichilor) și are un rol esențial în reglarea multor funcții vitale ale organismului:

  • declansează răspunsul “fight or fligh” și ne ajută să gestionăm situatiile de criză
  • reglează nivelul tensiunii arteriale
  • susține sistemul imunitar
  • ajută la reglarea concentrației de glucoză din sânge (are efect catabolizant -descompune glicogenul din ficat și muschi)
  • reduce inflamația

Atunci când trecem prin perioade stresante are loc o creștere semnificativă a secreției de cortizol care pe termen lung poate avea urmări grave asupra sănătății.

Un impact puternic pe care il are cortizolul este asupra nivelului glicemiei cu scăderea drastică a nivelului acesteia. Apare astfel pofta “agresivă” de dulce sau “pofta de pâine”, cu senzație de foame acută. Suntem predispuși să consumăm carbohidrați procesați (covrigi, biscuiți, pâine albă, prăjituri) riscând să ne supraalimentăm (dieta hipercalorică) și să acumulăm grăsime în exces mai ales la nivelul abdomenului.

Ca efectele negative pe termen lung ale unei secreții ridicate de cortizol putem enumera:

  • scăderea performantei cognitive;
  • efect proinflamator;
  • efect catabolizant cu scăderea masei musculare;
  • promovarea depozitării excesului de grăsime, mai ales în zona abdominală;
  • scăderea valorilor glicemiei cu creșterea „poftei de mâncare/dulce”;
  • creșterea valorilor tensiunii arteriale;
  • poate provoca dezechilibre la nivelul glandelor tiroide;
  • inducerea stărilor de stres cronic,anxietate și chiar depresie.

Acitvități ca: meditatia, tehnici de respirație, muzica, odihnă, plimbări în natură sau orice altă formă de activitate fizică (weightlifting, alergat, yoga, dans, Pilates) si un regim alimentar echilibrat care sa furnizeze necesarul optim de macronutrienți, vitamine si minerale, ne ajută să scădem nivelul cortizolului în organism si să avem un mod de viață armonios.