Abordare în obezitatea morbidă

Cum tratăm obezitatea morbidă prin modificarea complexă a stilului de viață.

Autor: Dr. Anca Hâncu
Director medical, Clinica Nutriscience, București
Președintele Asociației Medicale de Prevenție prin Stil de Viață Sănătos

Conceptul bolii cronice cardiometabolice subliniază rolul depunerilor adipoase în dezvoltarea bolilor metabolice cum sunt: diabetul, hipertensiunea sau coronaropatia. În contextul unei adevarate pandemii de obezitate - 1 din 2 români suferă de supraponderabilitate sau obezitate - tratamentul obezității morbide este o adevarată provocare, dar există soluții. Pentru că succesele trebuie comunicate, iar strategiile reușite luate ca model, vă prezentăm un caz pentru care am intervenit asupra stilului de viață. Este un exemplu de reușită în tratamentul obezității în cadrul echipei multidisciplinare a clinicii Nutriscience.

Este vorba despre o pacientă de 51 de ani care s-a recuperat după o operație a intestinului gros și care s-a prezentat la terapie medicală nutrițională. În baza parametrilor antropometrici a primit diagnosticul de obezitate morbidă, cu predispoziție pentru diabet, colesterol mărit și hipertensiune, toate ținute sub control de tratamente.

Am parcurs împreună un drum greu, însă cu rezultate remarcabile. În decursul unui an, din august 2019 până în iulie 2020, pacienta a scăzut în greutate cu 40 kg. Rezultatul final este important, dar și mai importantă este modalitatea prin care am ajutat-o. Aplicând principiile medicinii stilului de viață, cu un model alimentar mediteraneean, hipocaloric și o trecere treptată de la sedentarism la activitate fizică ușoară, rezultatele nu au întârziat să apară. Pentru că vorbim de un proces dificil și emoțional, în care masa și mâncarea se pot transforma în chin, abordarea a fost încadrată în principiile de mindfulness și mindful eating, ceea ce a dus la construirea unei mentalități sănătoase. Pacienta noastră a învățat să fie atentă la alegerile pe care le face, la simțurile și emoțiile pe care le are și să savureze mâncarea cu bucurie.

Ritmul alert de viață ia din plăcerea unei mese și o transformă în rutină sau recompensă. Mâncăm mindless atunci când nu stăm așezați la masă, când lucrăm la ceva, când privim la ceva, când ne simțim triști sau avem nevoie de validare interioară. Mâncăm mindfulness atunci când știm ce mâncăm și putem controla cât mâncăm, când ne luăm timp să mestecăm și să ne bucurăm de ce avem în farfurie, când avem o conversație ușoară alături de oameni plăcuți la masă.

Încercăm să avem un impact asupra mentalității cu această strategie. Mâncatul sănătos și-a adunat multe prejudecăți în timp, dar toate scuzele au rezolvări destul de ușoare și economice, motivația este întodeauna sănătatea.

În cazul nostru, pacienta este nefumatoare, nu consumă  alcool, iar somnul este optim. După primele 3 luni a început activitatea fizică ușoară, de 2-3 ori pe săptămână, prin exerciții acvatice, după care plimbări. În perioada de carantină, pacienta și-a achiziționat un sistem de ciclism la domiciliu, astfel că acum practică zilnic 30-40 minute de activitate fizică moderată. Urmează etapa de consolidare a scăderii în greutate și de menținere pe termen lung.

Acest rezultat extraordinar demonstrează că intervenția complexă asupra stilului de viață dă rezultate prin:

  • schimbarea de mentalitate,
  • abordarea corectă a intervenției nutriționale,
  • activității fizice.

Medicina stilului de viață aduce argumente tot mai multe atât în prevenție, căt și în tratamentul obezității. Abordarea individualizată, pe baza evidențelor științifice, poate avea succes, noi pentru asta suntem pregătiți.